Vienna 1905-1910, met muziek van Webern, Schönberg en Berg: Webern's Langsamer Satz, Schönberg's Strijkkwartet nr. 2 met mezzosopraan (zoals oorspronkelijk de intentie was!) en Berg's Opus 3.
Het repertoire van het Richter Ensemble dat uitsluitend op darmsnaren speelt strekt zich uit van de 17e tot de 20e eeuw. De musici van het ensemble putten uit hun ervaring met de historische uitvoeringspraktijk om de ontwikkeling van de muzikale taal door de eeuwen heen te belichten. Het ensemble wijdt zich hartstochtelijk aan de muziek van de Tweede Weense School en heeft op basis van haar onderzoek besloten dat de tijd gekomen is om de perceptie van deze muziek in een nieuwe richting te sturen, in het teken van herontdekking en herstel, niet alleen van haar moderniteit, maar ook van haar banden met het verleden. Daarom lanceerden de musici een project om alle strijkkwartetten van de Tweede Weense School op te nemen. Het doel is ze in een historische context te plaatsen en te combineren met ongebruikelijke werken van andere componisten. Hun eerste opname is getiteld Vienna 1905-1910 en bevat werken van Webern, Schönberg en Berg: Webern's Langsamer Satz, Schönberg's Strijkkwartet nr. 2 met mezzosopraan (zoals oorspronkelijk de intentie was!) en Berg's Opus 3. Deze aanpak biedt een heel ander palet aan klankkleuren en onthult een romantische taal en nuances die vaak worden verwaarloosd door de soms zeer moderne strijkkwartetten die op metalen snaren spelen. De interpretatie en aanpak van het Richter Ensemble maakt deze werken toegankelijker voor het publiek.
Dominik Wörner (bas-bariton) en zijn Kirchheimer DübenConsort richten zich in deze opname op twaalf stukken uit de beroemde Düben-collectie. Ze documenteren op voorbeeldige wijze de enorme veelzijdigheid van deze unieke collectie, die pas in de 19e eeuw bij toeval werd ontdekt. Tien componisten, van Schütz (zijn Nunc Dimittis is te horen in een bewerking van Gustav Düben) tot Capricornus en...
The most beautiful polyphonic canzoni, chansons, motets and madrigals, were used like today’s pop standards in the 16th century; musicians would improvise on them, tailoring their playing and imagination to each other. The colourful and varied selection of works on this recording is made up of different combinations of voices and instruments. A special aspect, a kind of renaissance violin band...
Henry Lawes (1595-1662) was de belangrijkste en meest vruchtbare componist van Airs en Songs in de periode na de dood van John Dowland in 1626 tot aan de geboorte van Henry Purcell in 1659. Hij werd geprezen omdat hij de prosodie van de tekst zo goed kon respecteren en weergeven in zijn muziek. Lawes was goed bevriend met John Milton en genoot veel respect van dichters en toneelschrijvers van...
World Premiere recording of the Six Sonatas for harpsichord with violin accompaniment of Cirri. Ignazio Cirri was maestro di cappella from 1759 at the Cathedral of Santa Croce, now the Duomo in Forlì. In that same year he was granted entrance to the Philharmonic Academy in Bologna. It is not certain whether his teachers included Giovanni Battista Martini who was only five years older. It is...
This CD unites a substantial selection of exceptional historical musicians, repertoire and instruments. The works on this recording were choosen as much for their intrinsic musical value as for their links to the Generación del 27 [Generation of ‘27], a literary movement which marked an inflection point in the history of modern art in Spain. Importantly, this recording features some of the...
Vienna 1905-1910, met muziek van Webern, Schönberg en Berg: Webern's Langsamer Satz, Schönberg's Strijkkwartet nr. 2 met mezzosopraan (zoals oorspronkelijk de intentie was!) en Berg's Opus 3.