The concertos for oboe and strings Wq 164 and 165 are transcriptions of harpsichord concertos which Bach made in Berlin in 1765: they were very probably performed at a private concert at the court of Frederick the great, which counted a number of excellent oboist among its musicians, like Joachim Wilhelm Dobbert and Johann Christina Jacobi: Bach adapted the harpsichord scores particularly well...
Lorenzo Ghielmi performs the Leipzich ChoralesBWV 651–668, which are a set of chorale preludes for organ prepared by Johann Sebastian Bach in Leipzig in his final decade (1740–1750), from earlier works composed in Weimar, where he was court organist. The works form an encyclopaedic collection of large-scale chorale preludes, in a variety of styles harking back to the previous century, that Bach...
Avec ce disque, le claveciniste suisse Michel Kiener présente son interprétation des Variations Goldberg, l'un des chefs-d'œuvre absolus de Bach. Kiener a étudie le piano et le clavecin au Conservatoire de Genève où il a remporté le prix de virtuosité dans les deux disciplines. Il s'est perfectionné auprès de Gustav Leonhardt à Amsterdam et a été lauréat du concours international de clavecin de...
Les Suites anglaises de Bach portent un titre aussi étrange qu’inexplicable, du moins en apparence. Contrairement à ce que l’on pourrait penser, ces œuvres sont plus proches des suites françaises que de la musique anglaise. Le titre provient de l'inscription « Fait pour les Anglois » trouvée sur un manuscrit appartenant au plus jeune fils de Bach. Outre un prélude de conception monumentale et...
Symphonies of Bach’s Sons by the Controcorrente Orchestra: a new dynamic Italian Baroque Orchestra makes its debut with not mainstream symphonies! As they name indicates, they choose to swim against the current and explore hidden gems of the repertoire. But not only are they original, young and full of dynamic energy, but the result is also simply stunningly good and makes this music come alive...
Les Sei Solo de Johann Sebastian Bach pour violon seul font partie des œuvres baroques sur lesquelles les traditions d’interprétation des XIXe et XXe siècles pèsent le plus lourd. Redécouvertes au milieu du XIXe siècle après avoir été oubliées pendant plus d’un siècle, elles sont rapidement entrées au répertoire des violonistes de la période romantique ; dès lors, couche après couche, un vernis...